Hei,

da var det tid for typografiske prinsipper oppgave 1.1, uke 03 for DMK1.

«Studentene skal ha kunnskap om bruken av typografi og typografiske prinsipper i ulike former for trykksaker»

En av de viktigste byggesteinene i grafisk design med tekst og bilder er typografi, og det kan kategoriseres til blikkfang, skriftkontraster, skriftregler og «luftregler».

Om vi ser på bilde nr 1 (øverst til venstre):

– Så ser vi at de bruker hvit skrift med blå bakgrunn som tittel på siden «på skattejakt».

Leser vi videre ser vi at de har brukt blå skrift med hvit bakgrunn som under overskrift til tekstene knyttet til bildene. Altså samme farger, men byttet om.

– I tekst boksen som omhandler ekspertene som vurderer gjenstandene så ser vi at de kanskje har for lang avstand mellom bokstavene og ordene, jeg må iallefall stoppe litt opp og min fiksering/per sekund går ned.

her bruker de fet skrift på navn, noe som gjør navnene lett å lese men den andre teksten er ikke like lettlest.

Ellers så opplever jeg det litt vanskelig å raskt beslutte hvilken tekst som hører til hvilket bilde.

 

Bilde nr 2 (øverst til høyre)

– Denne er spennende da Norema bruker hvit skrifttyper (som vanligvis er bakgrunnsfarge) med forskjellige bakgrunnsfarger (lilla, fiolett og svart).

det er også forskjellige skriftstørrelse som gir budskapet: Ny katalog, gratis montering og merkenavnet NOREMA.

– De bruker bøyd/opp-ned tekst rundt logo, denne er kanskje designmessig pen, men det er vell neppe alle som vet at gratis montering bare er fra 1. september til 5. oktober…

-«.. Så kan du gjøre som DU har lyst til!» Her har vi et budskap som skal sette seg på hjernen. «vi kan gjøre som vi vil om vi handler hos Norema» dvs skal vi være fri til å ta egne valg, ja da må vi handle på Norema…

forøvrig har jeg aldri vært glad i store blokkbokstaver midt i setninger.

 

Bilde nr 3 (nederst til venstre)

– Vis vi ser bort ifra overskriften som har alt for langt mellomrom mellom bokstavene så har Høyre Troms faktisk en oversiktlig framstilling som er lett å lese, og som er god å lese både for unge og eldre som kanskje

opplever mye av den teksten vi ser i dagens magasiner som rotete og variabel.

– Denne trykksaken kommer i liggende A4 brettet, så med tanke på at utformer ikke har hatt så mye plass til å få fram det store og lange budskapet som politiske partier ofte har så har han fått inn relativt mye tekst.

Men de kunne kanskje ha modifisert den listen over kandidater som for meg ser ut som en lang liste med tall og navn, er det meningen at vi skal huske alt?

 

Bilde nr 4 (nederst til høyre)

Denne trykksaken kommer fra RCI Community guiden, som er et dansk reisemagasin som gies ut i Norge også.

– Denne er bra, her har de tatt tung informasjon og tekst, og gitt det et moderne preg som framstår som moro å lese,

de bruker forskjellig overskrifts type kontra tekstbulk.

Om de hadde brukt utfyllende bulker kunne siden kanskje framstått som mer utfyllende og ryddig, men de gjør en god jobb i å enkelt gi deg valget. Syria eller Libanon, les det du vil.

Svart tekst er gjennomgående, og størrelse oppleves som tilnærmet perfekt. Jeg kan lese dette kjapt og enkelt. Jeg husker mer fra denne teksten enn feks. bilde nr 1.

 

En gammel regel sier: «tett, men ikke berørende».

Om man skulle følge den regelen, så er det vell ingen som har truffet helt.

 

takk for at du leste,

Hilsen Kurt Warvik

 

 

Reklamer